Formandsberetning 2022

Det blev endnu et lærerigt år med aftenskolen SAG. Der er aflagt regnskab for 2021 og nu for 2022.

Det blev i 2022 til et forårs og et efterårs hold i Yin Yoga med underviser Quinee Balsov Rasmussen. Yin Yoga er rolige, gulvbaserede stillinger, hvor der arbejdes bevidst på at afslappe musklerne og blødgøre dit bindevæv. Hermed frigives spændinger i fx ryg, hofter og bækken. Bindevæv forbinder alt væv i kroppen, og omslutter sener, muskler, knogler og organer. Bindevævet er fyldt med nervetråde, og hvis du spænder, har skader eller er stresset, vil bindevævet trække sig sammen og give dig følelse af smerte, stivhed og træthed.

Det blev i foråret også til et kursus for 2 medlemmer i tilskudsmulighederne, og generelt kendskab til økonomien. Ligeledes et wuptiweb kursus så vi fik hjemmesiden på plads. Vi er medlem af DOF så kurserne er oftest gratis.

DOF, Dansk Oplysnings Forbund har støttet med 19.094,35 til materialer, hvor vi arbejder med ler og udtryk. Støtten er gået til materialer og arbejdsredskaber.

Det blev til 1 Linedance hold i foråret med underviser Helle Zimmermann. Det krævede ikke de hurtigste ben, men ønsket om at få rørt både ben og lattermuskler, var ganske tilfredsstillende.

I efteråret havde vi et Keramik kursus og foredrag med underviser Signe Bailey fra Clayform, Hun fortalte om sin virksomhed Clayform, som en keramisk livsstilsbrand med produkter, der strækker sig fra dekorative, æstetiske kunstobjekter til funktionelt design. Samtidig med hendes fortælling var deltagerne i gang med deres egen produktion.

De 10 % af tilskuddet fra Frederiksberg Kommune, der hvert år afsættes til debatskabende aktiviteter førte til en debataften med Danner – Krisecenter for kvinder i København.

Rådgivningschef Karen Lauritsen fra Danner fortalte om Danners historie, deres indsatser, hvilke behov voldsudsatte kvinder og børn, og om vi i Sophie Amalie Gården kunne se et samarbejde med Danner. Det førte til en meget konkret snak om mulighederne i Sophie Amalie Gården og hvordan vi kan hjælpe i fremtiden. Der blev efterfølgende sendt et beløb på 2.000 kr. til Danners jul.

Aftenskolen SAG giver mulighed for at styrke nye fællesskaber, der samtidig giver mulighed for diskussion og hjælp til den demokratiske proces, det er at bo mange sammen, og være 50+ med de udfordringer, der måtte være. Det kan være givende at arbejde sammen, og samtidig tale om det, der optager os beboere. Det kan give ro og nye demokratiske muligheder.

Vi sluttede året af med indvielse af multirummet som undervisningslokale.

Måtte 2023 fortsætte med de aktiviteter som allerede nu er godt i gang, og give mulighed for at søsætte nye demokratiske tiltag.

Birthe Markman, Aftenskolen SAG og medlem af folkeoplysningsudvalget på Frederiksberg