Formandens beretning

Formandsberetning 2021

Det kræver koordinering med stedets andre aktiviteter så der ikke bliver for mange arrangementer på stedet. I 2021 har der ikke været andre deltagere end lokale beboere på Sophie Amalie Gården, men det ser ud til at ændre sig til efteråret, hvor der allerede nu har vist sig interesse for både linedance og yin yoga.

I forhold til udstillinger så har lokale kunstnere og Bjørn Kirk udstillet. Det var meningen at Anne Thorseth skulle udstille og fortælle om sin kunst, men det måtte først udsættes og senere aflyses på grund af sygdom.

Kombinationen af udstillinger og et kunstforedrag kan jeg kun anbefale at vi prøver igen til efteråret.

Desværre nåede kommunen først at godkende aftenskolen juni 2021, hvorfor det første arrangement faldt udenfor tilskudsperioden.

Det første musikarrangement med Martin Cholewa: sang (tenor) og valdhorn og Lise Wille Cholewa på klaver. Lise Wille Cholewa er uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium & Kodály Instituttet i Ungarn. Martin er ansat i Den Kgl. Livgardes Musikkorps. Det blev en munter aften med god musikalsk underholdning

Lone Brandenborg, Partner i advokatfirmaet Kahlke, holdt den 14. oktober et foredrag om Arv og Fremtidsfuldmagter. Det blev en inspirerende aften, og efterfølgende har der vist sig yderligere behov for afklaring.

Linedance arrangement den 18. november kl. 15:45 til 17:00 i Selskabslokalet med underviser Helle Zimmermann. Det kræver ikke de hurtigste ben, men ønsket om at få rørt både ben og lattermuskler. Til foråret kunne vi være udendørs. Vi er et kollektivt hus, og vi sætter det sociale højt og stræber ikke efter at være de bedste, men at danse og hygge os sammen.

Det blev også til et oplæg kunstens navn i december med Marie Markman den 10. december: Imedens vi venter på sommer og drømmen om alle de fantastiske ting som vi skal udrette, så arbejdede vi med en blomstereng. I fællesskab lavede vi papirblomster (blomster i smukke stærke farver) til opstilling i Sophie Amalie Gården. Imedens vi lavede blomster så hyggede vi os med arbejdet og hinanden.

Yin Yoga blev startet op med Quinee Balsov Rasmussen. Det er rolige, gulvbaserede stillinger, hvor der arbejdes bevidst på at afslappe musklerne og blødgøre dit bindevæv. Hermed frigives spændinger i fx ryg, hofter og bækken. Bindevæv forbinder alt væv i kroppen, og omslutter sener, muskler, knogler og organer. Bindevævet er fyldt med nervetråde, og hvis du spænder, har skader eller er stresset, vil bindevævet trække sig sammen og give dig følelse af smerte, stivhed og træthed.

Vi glæder os til at fortsætte 2022 med de aktiviteter som allerede nu er godt i gang.

Birthe Markman